keskiviikko 29. elokuuta 2012

Herajärvi 2012

14 kilometriä vaellettu ja saavuimme Lakkalaan. Aurinko paistoi ja oli lämmintä. Jaloissa tuntui jo huomattavasti kuljettu matka, mutta ah sitä autuutta kun sai kengät pois ja upotettua jalat järveen. Saati kun sai vaateet pois ja pulahdettua kokonaan järveen.

Tänä vuonna oli vapaa-ajan suhteen jäsenistöllä ongelmia ettei Lapin reissua voinut alkaa edes suunnittelemaan. Niinpä yritimme Olavin kanssa saada edes jotain reissua aikaiseksi. Lopulta ajankohdaksi muotoutui 15. - 17.8.2012 ja paikaksi Koli Herajärven kierros.

Lähdimme ajamaan kohti Kolia 15.8 klo 08:00. Joensuun Prismassa kävimme syömässä ja ostamassa ruokatarpeet. Eipä paljon tarvinnut suunnitella ja valmistella näin lyhyelle reissulle ruokia.

Yhden aikaan olimme Kolilla. Nopea käynti luontokeskuksessa hakemassa avain ja nauttimassa kahvit.

14:11 olimme saaneet reppumme valmiiksi jä lähdimme liikkeelle.
Mäkränahon torpanpaikalla ei ollut enään jäljellä kuin kivijalka. Reittimme lähti kohti Ikolanahoa.
Ikolanaholle tulimme 14:57. Nuori pariskunta oli sytyttelemässä nuotiota ja pidimme pienen tauon nuotion äärellä.
Ryläyksen kodalle tulimme 17:30. Viimeiset pari kilometriä oli yllättävän vaativat. Otimme matkan varrella lähteestä vettä mukaan koska kodalla ei ole vettä saatavilla. Kävimme ihailemassa maisemia tornista sekä ihmettelemässä kiviputousta.

Aamulla olimme liikenteessä jo kahdeksalta. Tämän päivän taival olisi 17 km. Polku kulki Herajärven länsipuolella näyttäen hienoja maisemia Herajärvelle sekä sen takana pilkistävälle Pieliselle.

12:05 olimme Kiviniemessä. Täällä ruokailimme riistakäristyksellä, täytimme vesivarastomme ja makoilimme pehmeällä nurmikolla keräten voimia matkan jatkamista varten.

17:00 saavuimme Lakkalan talon pihapiiriin. Herajärvi houkutteli uimaan ja kun päivä oli lämmin ja me aikas hikisiä, niin virkistipä uiminen mukavasti.
Lakkalasta reitti vei läpi vanhojen asuinpaikkojen ja suopeltojen.
Pitkäjärvestä piti ottaa vettä Ylä-Murhin mökille.
Yövyimme Ylä-Murhin vuokramökissä. Yöllä ukkonen jylisi mahtavasti ja aamuyöstä alkoi satamaan.

Sadevehkeet päällä kävelimme aamulla Pirunkirkolle.
Vaikuttavan oloinen kallioluola.
Mutta lyhyt matka loppuu vielä nopeammin ja tämäkin reissu tuli päätökseensä. Palautimme avaimet luontokeskukseen ja kävimme lopuksi vielä Ukko-Kolin huipulla.