perjantai 10. elokuuta 2012

Skotlanti 2012

Heinäkuussa 2011 eräässä tapahtumassa kaveri ilmoitti, että he ovat menossa Skotlantiin. Siitä heräsi meille Olavin kanssa ajatus jota lähdimme jalostamaan. Ja niinhän siinä kävi että 17.5.2012 lähdimme kohti Edinburghia.
Lentomme laskeutui 21:50 ja vuokra-auto odotti meitä. Keli oli sateinen ja pimeä ja minä en ollut aikaisemmin ajanut ajoneuvolla jossa ratti on väärällä puolella. Päästiin kuin päästiinkin Hotellille.

Aamulla keli aukeni samanlaisena. Lähdimme ajamaan suunnitelmamme mukaan kohti pohjoista.

Skotlantilaista kapeaa tietä.
Ensimmäinen kohteemme oli Blacknessin linna. Sade alkoi pikkuhiljaa heikkenemään, kylmää ja tuulista oli silti. Linna ei vielä ollut auki ja emme viitsineet jäädä odottamaan.

Ensimmäinen tislaamoista oli Edradourin tislaamo. Tislaamon henkilökunta oli ystävällistä ja itse tislaamo oli hyvin valokuvauksellinen.
Seuraavana vuorossa Dalwhinnien tislaamo.
Ruthvenin varuskunnan vanhoja rakennuksia ihmettelimme tovin ja aurinko rupesi paistamaan.
Illalla saavuimme Dufftownin kaupunkiin, missä löysimme reissun halvimman yösijan. 20£/henk/yö. Tähän hintaan ei kovin ruhtinaallista yösijaan voinut vaatia, mutta yö tuli vietettyä.

Aamulla Olavin nukkuessa kiertelin ympäri Dufftownia mitä mainioimmassa aamusäässä. Olavin herättyä olikin vuorossa tuhti Skotlantilainen aamupala.
Auchindoun linnan rauniot olivat mahtavalla paikalla. Tämä ei ollut aivan tien varressa vaan tänne piti kävellä n. 3 km autolta.
Lähdimme Dufftownista ajamaan itäänpäin kohti Keithin kaupunkia.
Keithistä löytyy Strathislan tislaamo.

Keithistä suunnistimme kohti pohjoista. Tavoitteenamme oli päästä illaksi Invernessin kaupunkiin.
Matkan varrella kävimme Glen Morayn tislaamolla, Fort Georgen linnakkeella ja Cullodenin taistelupaikalla.

Yön vietimme Invernessissä. Yösija löytyi helposti bed&breakfast majoituksesta. Illan istuimme paikallisessa pubissa missä soi "perinteinen" skotlantilainen musiikki ja joka oli aivan täynnä ihmisiä. Tunnelma oli mahtava sekä ihmiset joihin tutustuimme.

Aamulla suuntasimme pohjoista kohti.
Kävimme kääntymässä Dalmoren tislaamolla ja lähdimme ajamaan takaisin etelään kohti Loch Nessiä.

Loch Nessin rannalla on Urguhartin linna. Siihen tutustumiseen kuluikin yllättävän pitkä aika. Etenkin kun keli oli lämmin.

Jatkoimme Loch Nessin rantoja pitkin kohti etelään. Commando Memorial on henkeä salpaavassa näkymässä. Matkan varrella kävimme Ben Nevisin ja Obanin tislaamolla.

Yösija löytyi Ardrishaigista. Aamulla taas Olavi nukkui hieman pitempään joten käytin tilaisuutta hyväksi tutustumalla paikkakuntaan ja yrittämällä ottaa kuvia.

Tuhti ja riittävä aamupala.

Islayn saari näkyvillä. Tämä saari oli meidän retkemme pääkohde ja sitä oli odotettu.

Islayn nummea.

Majoitumme Port Ellenin kaupunkiin. Keli oli aivan mahtava ja lähdimme kävelemään kohti Laphroaighin tislaamoa n. 2 km päähän.

Aamulla oli taas aikaa kierrellä ennenkuin Olavi heräsi.

Lähdimme kiertämään autolla saaren länsiosia. Kävimme Portnahavenissa, Bruichladdichin tislaamossa.
Kilchomanin tislaamossa kului enemmän aikaa. Kierros oli tislaamossa hyvä samoin kuin kahvilan tarjoamiset. Tämä tislaamo teki meihin suurimman vaikutuksen ja tulipa maistettua suoraan pannusta tiputettua/valutettua 76% new spiritiä. Oli yllättävän helposti juotavaa!

Iltapäivällä vuokrasimme polkupyörät ja lähdimme kohti Kildaltonin kirkkoa ja ristiä.
Matkaa sinne kertyi n. 17 km.
Paluumatkalla kävimme Ardbegin ja Lagavulinin tislaamoilla.
 Lagavulinin tislaamon takapuolella sijaitsee Lord of Islen linnan rauniot. Mikäpä oli siellä viettää taukoa mitä parhaimmassa ja lämmpimässä auringon paisteessa.

Aamu valkeni sumuisena ja lähdimme kohti American monumenttia. Matkalla ylämaan karja ihmetteli meitä.
 Monumentilta olisi varmaan kirkkaalla kelillä mahtava näkymät etelään, mutta nyt ei ollut!

Ajoimme Bowmoren kaupunkiin ja eikö silloin sumu repeytynyt ja aurinko alkoi paistamaan. Tutustuimme Bowmoren tislaamon ja siirryimme lähemmäksi lauttarantaa. matkan varrella kävimme Caol Ilan tislaamolla sekä Bunnahabhain tislaamolla.
 Bunnahabhain tislaamon laiturilta.

Sitten olikin vuorossa lähtö Islaylta. Kahden ja puolen tunnin lauttamatkan jälkeen olimme Kennacraigissa.

Inverarayssa yritimme löytää yö sijaa siinä onnistumatta. Onneksi puolentunnin ajomatkan päästä löytyi meille sija majatalosta.

Argyll forest parkissa tuli vastaan mahtava näköala. Rest and be thankful.

Stirlingin pohjoispuolelta löytyy Dounen linna. Hienosti entisöity ja tutustumisen arvoinen paikka.

Ja täytyihän Skotlannissa käydessä käydä William Wallace monumentilla mistä aukeaa näköala Stirlingin kaupunkiin.

Olavin takana aukeaa Bannockburnin taistelukenttä, missä 1314 Robert Brucen joukot voittivat selvästi suuremmat englannin joukot ja Skotlannista tuli itsenäinen valtakunta.

Roslynin linna Edinburghin eteläpuolella. Roslynin kappeliin jätimme menemättä kovin hintavan sisäänpääsymaksun takia.

Edinburghin kaupunki jätti mieliimme mielyttävän vaikutelman.

Matkamme onnistui täydellisesti. Tämän tunteen sai aikaan ehkäpä keli joka oli erinomainen alusta huolimatta. Kaikki ennakkovalmistelut ja -varaukset menivät hyvin.
Iso kiitos Olaville matkaseurasta ja alkakaamme suunnitelemaan uutta reissua Skotlantii koska meiltä jäi hyvin paljon vielä näkemättä ja viskiä juomatta ;)